Co to jest transport ponadgabarytowy?
Transport ponadgabarytowy dotyczy ładunków, które są większe niż standardowe dopuszczalne na drogach. Mowa o nim w przypadku przewozów, w których pojazdy wraz z towarem przewyższają 16,5 metra całkowitej długości, 2,5 metra szerokości, 4 metry wysokości oraz 42 tony ciężaru całkowitego wraz z paliwem i kierowcą. Najczęściej transport nienormatywny obejmuje przewóz bardzo ciężkich lub dużych przedmiotów, takich jak: maszyny przemysłowe, urządzenia budowlane, elementy konstrukcyjne, jachty, łodzie.
Transport ponadgabarytowy wymaga specjalnego sprzętu i specjalistycznej wiedzy, aby zapewnić bezpieczny przewóz ładunku, a także uzyskania odpowiednich pozwoleń oraz zgód na przemieszczanie się. Często podczas transportu ponadgabarytowego konieczne jest zamknięcie dróg bądź mostów, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas przemieszczania się. Dlatego też przewóz ponadnormatywny jest często kosztowny i wymaga dużej uwagi na każdym etapie przewozu.
Transport ponadgabarytowy wymaga specjalnego sprzętu i specjalistycznej wiedzy, aby zapewnić bezpieczny przewóz ładunku, a także uzyskania odpowiednich pozwoleń oraz zgód na przemieszczanie się. Często podczas transportu ponadgabarytowego konieczne jest zamknięcie dróg bądź mostów, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas przemieszczania się. Dlatego też przewóz ponadnormatywny jest często kosztowny i wymaga dużej uwagi na każdym etapie przewozu.
Oznakowanie transportu ponadgabarytowego
Oznakowanie transportu ponadgabarytowego jest bardzo ważne ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zgodnie z przepisami prawa, każdy pojazd przewożący ładunki ponadgabarytowe musi być odpowiednio oznakowany.
W przypadku towaru, który wystaje poza przód pojazdu konieczne jest użycie pomarańczowej chorągiewki o wymiarach 50 cm na 50 cm oraz czterech pasów umieszczonych po bokach pojazdu: dwa pasy powinny mieć kolor biały, kolejne dwa czerwony.
Elementy wychodzące poza tył przewożącego je pojazdu powinny zostać oznakowane biało-czerwony liniami. Mogą być także namalowanie na tarczy przymocowanej do ładunku.
Towar wystający poza boki pojazdu oznacza się wywieszając pomarańczowej chorągiewki o wymiarach 50 centymetrów na 50 centymetrów.
W przypadku towaru, który wystaje poza przód pojazdu konieczne jest użycie pomarańczowej chorągiewki o wymiarach 50 cm na 50 cm oraz czterech pasów umieszczonych po bokach pojazdu: dwa pasy powinny mieć kolor biały, kolejne dwa czerwony.
Elementy wychodzące poza tył przewożącego je pojazdu powinny zostać oznakowane biało-czerwony liniami. Mogą być także namalowanie na tarczy przymocowanej do ładunku.
Towar wystający poza boki pojazdu oznacza się wywieszając pomarańczowej chorągiewki o wymiarach 50 centymetrów na 50 centymetrów.
Kiedy niezbędny jest pilotaż transportu ponadgabarytowego?
Zgodnie z polskim prawem pilotaż ładunków ponadgabarytowych jest konieczny w przypadku przewozu ładunku o wymiarach przekraczających:
- 23 metrów długości,
- 3,2 metra szerokości,
- 4,5 metra wysokości,
- 60 ton wagi.
Pilotaż transportu nienormatywnego — zadania pilota
Zadania pilota w transporcie ponadgabarytowym w Polsce obejmują między innymi zapewnienie właściwej organizacji przewozu zgodnie z wymaganiami określonymi w zezwoleniu lub instrukcjami wydanymi przez władze. Jest on także odpowiedzialny za bezpośrednie nadzorowanie pojazdu podczas przewozu i postoju oraz kierowanie ruchem drogowym, jeśli jest to konieczne. W przypadku pojawienia się zagrożenia lub ważnego problemu zadaniem pilota jest zatrzymanie przewozu oraz poinformowanie właściwych służb, np. Policji. Wszystkie powyższe zadania osoby pilotującej są kluczowe dla udanego przewozu dużych i ciężkich ładunków, w związku z tym powinny być wykonywane z należytą starannością.