Na skróty
- Jak zmienią się w 2024 roku obowiązki przewoźników w Polsce?
- Zmiany wynikające z Pakietu Mobilności?
- Zmiana wysokości opłat drogowych i sposobów ich pobierania w wybranych krajach Unii Europejskiej
- Elektroniczny list przewozowy E-CMR
- Usprawnienie importu towarów z Wielkiej Brytanii — najważniejsze zmiany wynikające z TOM
Jak zmienią się w 2024 roku obowiązki przewoźników w Polsce?
Polskie prawo w tym roku przewiduje 2 kluczowe zmiany, które wpłyną na funkcjonowanie firm spedycyjnych:
- minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2024 roku nie zmienią się w porównaniu do 2023 roku, jednakże maksymalne wzrosną w stosunku do obowiązujących obecnie, jak wynika z prognoz, o ok. 15%,
- składki ZUS kierowcy wykonującego przewozy międzynarodowe mają wzrosnąć z 6935 zł brutto na 7824 zł brutto.
Zmiany wynikające z Pakietu Mobilności
Pakiet Mobilności to zestaw przepisów dotyczących transportu drogowego w Unii Europejskiej. Choć nie stanowi samodzielnej ustawy, ma istotny wpływ zarówno na prawo krajowe, jak i unijne oraz znacząco wpływa na warunki funkcjonowania firm działających w sektorze transportowym.
Pierwsze zmiany bazujące na Pakiecie Mobilności zostały wprowadzone w sierpniu 2020 roku, kolejne 2 lata później w dwóch turach — w lutym i czerwcu.
Jakie nowości w prawie są przewidziane na 2024 rok? Na grudzień planowana jest obowiązkowa wymiana analogowych i cyfrowych tachografów na urządzenia smart II generacji. Dodatkowo wprowadzony zostanie obowiązek przechowywania i okazywania do kontroli danych z tachografu z danego dnia i poprzedzających go 56 dób.
Szukasz doświadczonej firmy spedycyjnej?
Doświadczenie i wiedza to nasze atuty!
Zmiana wysokości opłat drogowych i sposobów ich pobierania w wybranych krajach Unii Europejskiej
Wykonując transport międzynarodowy warto zaznajomić się ze zmianami wysoki opłat drogowych i sposobów ich pobierania w 5 krajach Unii Europejskiej:
- w Austrii wzrosną opłaty drogowe dla pojazdów ciężarowych — związane jest to z unijną dyrektywą, która nakazuje wprowadzenie opłat dla ciężarówek w wysokości zależnej od ilości emitowanego CO2;
- w Czechach znowelizowano ustawę o ruchu drogowym co pozwoliło na uproszczenie systemu kar za wykroczenia drogowe i wprowadzeniu 3 stawek grzywny zamiast 5; ponadto kary za poważne wykroczenia są o wiele surowsze, z kolei za te mniej znaczące zostały obniżone;
- na Litwie również wzrośnie myto — jak wynika z oficjalnych informacji może być to nawet 400% podwyżka, co oznacza, że opłaty mogą wynosić do 3 100 euro, podwyżki także mają związek ze wspomnianą wcześniej unijną dyrektywą;
- w Szwajcarii zrezygnowano z ręcznego poboru opłat drogowych za pomocą terminali; opłaty można uiszczać za pośrednictwem EETS (European Electronic Toll Service);
- na Węgrzech warto zwrócić uwagę nie tylko na podwyżkę opłat drogowych, ale także na wprowadzenie nowych kategorii w systemie opłat: J4 dla pojazdów czteroosiowych oraz J5 dla pojazdów pięcio- lub więcej osiowych; pojazdy bezemisyjne są zwolnione z opłat.
Elektroniczny list przewozowy E-CMR
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej od dnia 21 sierpnia 2024 roku we wszystkich krajach członkowskich zostanie uruchomiona platforma Electronic Freight Transport Information (e-FTI), umożliwiająca generowanie elektronicznych listów przewozowych. E-CMR ma takie same funkcje i znaczenie jak tradycyjny list przewozowy. Jest on dowodem zawarcia umowy przewozu, zawiera dane dotyczące przewożonego towaru, jego ilości, rodzaju, wartości, a także informacje dotyczące stron umowy przewozu.
Ma szereg zalet w stosunku do tradycyjnego listu przewozowego. Przede wszystkim umożliwia szybszą wymianę informacji między stronami umowy przewozu. Ponadto E-CMR jest bardziej ekologiczny, ponieważ nie wymaga drukowania i przechowywania papierowych dokumentów. Jest również bezpieczniejszy, gdyż dane są przechowywane w formie cyfrowej.
Szukasz doświadczonej firmy spedycyjnej?
Doświadczenie i wiedza to nasze atuty!
Usprawnienie importu towarów z Wielkiej Brytanii — najważniejsze zmiany wynikające z TOM
Brexit wywołał ogromne zmiany związane z transportem towarów z Unii Europejskiej do Wielkiej Brytanii. Warto jednak zaznaczyć, że w tym roku przewóz ładunków będzie łatwiejszy. Wszystko za sprawą dokumentu Border Target Operating Model, który opisuje zasady importu towarów do Wielkiej Brytanii.
Pozwala on na wprowadzenie nowej formuły kontroli, która będzie zależała od ryzyka stwarzanego zarówno przez towar, jak i kraj jego pochodzenia.
Dodatkowo uproszczono oraz zdigitalizowano świadectwa zdrowia. Za towary niskiego ryzyka, które nie muszą posiadać tego dokumentu, uznano przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego i odzwierzęcego oraz niektóre produkty rybne.
Firmy posiadające status Trusted Trader nie będą miały obowiązku przekazywania wszystkich wymaganych dokumentów różnym brytyjskim organom administracyjnym, co znacząco usprawni proces transportu towarów do Wielkiej Brytanii.
Warto podkreślić, że wszystkie te zmiany nie dotyczą tranzytu towarów do Irlandii Północnej przez Zjednoczone Królestwo.